[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
بنخاف نحب وبنخاف نفرح وبنخاف نضحك
ديما بنحبس نفسنا في مسحات ضيقه اوي
حتى بعد مابنضحك بنقول خير الله ماجعله خير
وكتير بيجي علينا وقت بنخاف نعيش لحسن نغلط
وبنخاف نحب لحسن نبعد
وبنخاف وبنخاف
الحياه صعبه بس الفكره
انها
مشيه بينا او من غيرنا وخوفنا مش هيوقفها
بس بيوقفنا احنا
حتى مسحات قدرنا ممكن نغيرها
احنا مخيرين مش مسيرين
طيب ممكن نبطل نخاف شوية ونؤمن بان الدعاء بيغير القدر إزاى ده
لا يرد القدر إلا الدعاء
أخرجه الحاكم وغيره [رواه الحاكم في "مستدركه"
من حديث ثوبان رضي الله عنه
، ورواه الترمذي في "سننه" (6/313)
من حديث سلمان رضي الله عنه بلفظ: "لا يرد القضاء.."
ومعناه: أن الدعاء سبب في حصول الخير، وأن هناك أشياء مقدرة ومربوطة بأسباب
فإذا تحقق السبب وقع المقدر، وإذا لم يتحقق السبب لم يقع
فإذا دعا المسلم ربه حصل له الخير
وإذا لم يدعُ وقع به الشر، كما جعل الله صلة الرحمن سببًا لطول العمر
وقطيعة الرحم سببًا لضده، والله أعلم.
بنخاف نحب وبنخاف نفرح وبنخاف نضحك
ديما بنحبس نفسنا في مسحات ضيقه اوي
حتى بعد مابنضحك بنقول خير الله ماجعله خير
وكتير بيجي علينا وقت بنخاف نعيش لحسن نغلط
وبنخاف نحب لحسن نبعد
وبنخاف وبنخاف
الحياه صعبه بس الفكره
انها
مشيه بينا او من غيرنا وخوفنا مش هيوقفها
بس بيوقفنا احنا
حتى مسحات قدرنا ممكن نغيرها
احنا مخيرين مش مسيرين
طيب ممكن نبطل نخاف شوية ونؤمن بان الدعاء بيغير القدر إزاى ده
لا يرد القدر إلا الدعاء
أخرجه الحاكم وغيره [رواه الحاكم في "مستدركه"
من حديث ثوبان رضي الله عنه
، ورواه الترمذي في "سننه" (6/313)
من حديث سلمان رضي الله عنه بلفظ: "لا يرد القضاء.."
ومعناه: أن الدعاء سبب في حصول الخير، وأن هناك أشياء مقدرة ومربوطة بأسباب
فإذا تحقق السبب وقع المقدر، وإذا لم يتحقق السبب لم يقع
فإذا دعا المسلم ربه حصل له الخير
وإذا لم يدعُ وقع به الشر، كما جعل الله صلة الرحمن سببًا لطول العمر
وقطيعة الرحم سببًا لضده، والله أعلم.