¨°o.O( عيون القمر) O.o°¨

فرحانين اوى انك معانا على عيون القمر ونفسنا تسجل معانا يالا سجل من هنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

¨°o.O( عيون القمر) O.o°¨

فرحانين اوى انك معانا على عيون القمر ونفسنا تسجل معانا يالا سجل من هنا

¨°o.O( عيون القمر) O.o°¨

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

4 مشترك

نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير

senior reda
    senior reda
    ẪĎμϊή
    ẪĎμϊή

ذكر
    دولتـي : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Egypt10
    هوايتى : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Wrestl10
    مزاجي : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Sa5er10

نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Empty نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير

مُساهمة من طرف senior reda الأحد أبريل 18, 2010 2:22 am

ازيكم يا اعسل اعضاء ف الدنيا
    مرشوش عليهم شوية سكر

منقوعين ف العسل
    متهيقلي جوعتكو مش كدة؟؟؟

انا النهار دة عايزة اتكلم في موضوع بقى منتشر اوي اليومين دول وهوا الحجاب الحديث!!!

انا لاحظت ظاهرة غريبة اوى.....ان البنات المحجبات يلبسوا من فوق طرحة و بتاع....و فى نفس الوقت يلبسوا بنطلون(سكني)و بدى (كارينا) واحيانا بيلبسوا برمودا ضيق وميكب كامل.........طيب الي انا اعرفه ان الحجاب سترة للبنت بحيس انها تحافظ على نفسها طيب ليه بيلبسوا كدة؟؟!!!!!!!!!!!

وحاجة تانية:
    ان هما يكونوا مش محجبين اصلا و يتحجبوا فى رمضان و لما يخلص يخلعوا........(و فى ناس اصلا بيلبسوه اول 10 ايام من رمضان )

الموضوع ده بقى بيغيظني و يحرق دمي بشكل

تبقى البنت فعلا لافه طرحه على راسها و مكلفتاها و زي الفل و من تحت لابسه بادي و يمكن بطنها باينه كمان و لابسه بنطلون جينز ضيق ولا برمودا و حاطه 15 كيلو بودره و احمر و اخضر و متبرفنه بارفان يتشم من على بعد مييل و حاجه آخر مزاج

طيب فين الحجاب بأه انا عايز افهم ؟!!!!!!!!!!!!!!!

ده اللي بيقولوا عليه حجاب عايز حجاب

و الله دلوقت افتكرت فيلم مرجان احمد مرجان لما شاف واحده محجبه بالشكل ده و قال:
    دي من فوق مأنتمه مع محمود رئيس أسرة نور الحق الاسلاميه ... و من تحت مأنتمه مع عمرو دياب

و الله عنده حق فعلا , هي دي بتتحجب علشان تستر نفسها و لا بتتحجب علشان موضه لذيذه و تساير الجو و خلاص و لو زهقت منه ممكت تقلعه زي صاحبتنا دي

و لو هي مقتنعه فعلا بالحجاب شرعيته و فرضيته ليه بتقلعه في اي مناسبه عمال على بطال زي الافراح و الاعياد و مثلا لو رايحه تتصور !!!!!!!!

الغريب ان المناسبات دي بتبقى اكتر وقت هي بتتشاف فيه يعني اكتر وقت المفروض تحافظ على حجابها فيه مش تتخلى عنه أو ماتحافظش عليه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

و الأدهى و الأمرر بقى لما تلاقي واحده محجبه خدها الحماس و هاتك يا رقص في فرح واحده عزيزه عليها ولا حاجه ... يا سيدي بقى على منظرها كده و هي بتسئ لكل المحجبات و هي لابسه تحجيبه و بترقص !!!!! بالذمه مش منظر يجيب شلل رباعي ؟

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ممكن تكون في بنت بتعمل كده و هي مش واخده بالها ان ده حرام او متساهله شويه مع نفسها و بتقول ماهو كله بيعمل كده .... بس ده غلط و لازم البنت دي تغير من نفسها و مش عيب ان الانسان يغلط عن جهل لكن العيب انه يفضل مستمر في الغلط ده بسبب عناد او تساهل

انا عايزة اقول للبنت اللي حجابها محتاج حجاب او اللي فاكره نفسها محجبه تتقي الله في نفسها و في كل عين شاب أو رجل نظرت لها برغبه هي اللي اوجدتها و اشعلتها و تتقي الله في ابوها اللي اذا كان مش عارف قدر مسئوليته تجاهها هي المفروض تعرف قدر مسئوليتها تجاه نفسها و انها لما بتحافظ على نفسها كويس يبقى بتحافظ عليه هو كمان و هتحافظ على زوجها في المستقبل

صدقيني يا اختي المحجبه بهذه الصوره ممكن تكون دي غفله منك او مسايره للتيار و انتي جواكي انسانه نقيه و نضيفه ... ياريت تراجعي نفسك و تخلي نقائك و طهرك دول داخلي و خارجي و تخلي مظهرك بنت مسلمه محجبه حجاب حقيقي تنال احترام اي عين تقع عليها

و صدقيني و الله لو انتي اتقيتي ربنا في حجابك و في نفسك ربنا هيرزقك بزوج محترم يحافظ عليكي و يعاملك بكل تقدير و احترام

لكن الزوج اللي يعجب بيكي علشان شافك بترقصي في فرح او عجبتيه و انتي ماشيه قدامه في الشارع لابسه بنطلون ضيق فطلعت في دماغه و جه خطبك و اتجوزك يبقى تأكدي انه عمره ما هيحافظ عليكي لأنه ببساطه زي ما انتي عجبتيه هتعجبه مليون واحده تانيه و هيبص لمليون واحده تانيه و الجمال مش بيدوم فلما تتقدمي في السن شويه و جمالك يقل ممكن يتغير من ناحيتك لأنه اصلا متجوزك علشان عجبتيه خارجيا بس و ممكن لو كانت جاتله فرصه يمشي معاكي و خلاص و ياخد اللي عايزه منك كان عمل كده

[size=21]لكن لما يكون اللي جذبه ليكي احترامك و التزامك بدينك و حجابك و اخلاقك العاليه يبقى اكيد ده انسان بيفكر كويس و هيصونك

و ربنا يهدينا كلنا شباب و بنات

وفي النهاية :
    احب اننا كلنا نتناقش في اللموضوع دة لانة فعلا بقى موضوع منتشر جدا

Wad EL AYOoN
    Wad EL AYOoN
    عضو بس مش أى عضو
    عضو بس مش أى عضو

أنثى
    هوايتى : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Unknow10
    مزاجي : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Cry10

نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Empty رد: نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير

مُساهمة من طرف Wad EL AYOoN الأحد أبريل 18, 2010 5:54 am

أولا يا رودي ميرسي ليك علي مناقشتك للموضوع ده بس في حاجةأنامش معاك فيها انك بتقول الموضوع ده منتشر جدا بالعكس دول قلة وبالعكس لبس البنات اتغير كتير جدا وبقي أكثراحتراما وبقي في كتير مرتديين للاسدال والنقاب وده بفضل القنوات الدينيةولكن في من اللي أنت بتقول عليهم والسبب اني في بنات تفكيرها غلط بتبقي حسه اني دي الطريقة الوحيدة للجواز وربنا يهديهم بس أنت عارف ساعات بحس أنهم من جواهم أنضف من لبسة اسدال وغيره ليه بقي أنا أول لما بشوف بنت متبرجة مش بحب أصاحبها أوامشي معاها بحس اني هي بتسيء ليا وقول خليني مع الملتزمين أقعد معاهم يومين تلقي كلام في الدين وماشاء الله عليهم وفي اليوم التالت أول مايخدوا عليا تلاقي دي معرفش بتحب مين ودي بتكلم مين وتقول احنا هنفضل ماشييييييين مع بعض شوية وبعدين هيجي يخطبني هههههه عبيطة
    ووفي بنات تانية محجبة حجاب شرعي وتبقي واقفة مع الولد في الجامعة واقفة بجد الله يرحمنا
    وده طبعا مش كلهم لاني في بنات ملتزمة كتير ومحافظة علي حجابها ونفسها
    بس الملتزمين بالحجاب الشرعي ومش ملتزمين بتصرفاتهم في الشوارع وطريقة تعاملهم وتصرفاتهم من رأى اني دول بيسئوا للاسلام أكتر

بالنسبة بقي للرقص في الفراح طبعا دول ربنا يهديهم أنا كل لما أروح فرح برجع البيت أسال نفسي البنات دي بيعملوا كده ازاي
    بس الغريب بقي اخر فرح روحته لقيت بنت وولد بيرقصوا قصاد بعض رقص ايه بقي ولاتقولي فيفي عبده ولاأي حد وزي ما هي بتعمل هوبيعمل كأنهم مدربين مع بعض قبل مايجوا الاغرب بقي بسأل مين دول وعرفت اني اللي هي بترقص معاه يبقي بن عم خطيبها وخطيبها واقف بيسقفلها ويقول دي تبعي دي والاغرب اني كل الولاد والرجالة اللي في الفرح واقفين بيصوروهم وخطيبها فرحان
    senior reda
    senior reda
    ẪĎμϊή
    ẪĎμϊή

ذكر
    هوايتى : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Wrestl10
    مزاجي : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Sa5er10

مُساهمة من طرف senior reda الأحد أبريل 18, 2010 6:17 am

ههههههههههه بأضحك على اللى بيسفقلها

اولا انا كاتب فى الموضوع ومحدد البنات المعينه دى وما قلتش كل البنات

وقايل ده عن البنات دول بس على وجه الخصوص لانى لاحظت ده بقى منتشر كتير

وكلامك مظبطوط طبعا فى اللى قلتيه وميرسى على اضافاتك الجميله

ومش هأقول حاجه تانى غير ان ربنا يهديهم ويهدينا آمين

نورتى التوبيك
    رنونه
    رنونه
    -=| نائبة المدير |=-
    -=| نائبة المدير |=-

أنثى
    هوايتى : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Travel10
    مزاجي : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Busy10

مُساهمة من طرف رنونه الإثنين أبريل 19, 2010 2:17 am

احم احم مش عارفه ابدأ ازااي بس انا برضو ملاحظه ان الموضوع ده منتشر كتير في مصر
    لاني لما بنزل اجازه بشوف حجات غريبه بس ده مش في مصر كلها يعني ممكن في القاهره بشكل كبير اكتر من المحافظات الصغيره وانا عن نفسي شايفه ان ده مش حجاب ده تظاهر بالحجاب
    وطبعا الحجاب معروف مينفعش واحده تلبس بنطلووون شويه وهيتقطع وتبقى محجبه حجاب كامل مينفعش واحده تبقى لابسه واسع وتطلع نص شعرها بره للناس عشان قولو الله محجبه ولابسه واسع فين الدين والاخلاق والمبادئ ايلي الاهل بيربو عليه اولادهم الظاهر حتى ان التربيه اتعدمت في الجيل الجديد ده قليل جدا لما تلاقي حد عارف الطريق الصح حتى الآباء مبقوش فاضيين يربو انا شفت ده في كذا اسره مبقولش انو كلهم بس طبعا غلط ده كله عايزين الجيل الجديد يطلع ايه مع استهتار الآباء؟؟؟ وبجد انا سعيده اوي انك فتحت باب النقاش في الموضوع المهم ده وميرسي على مجهودك وآسفه للأطاله
    أحمد حسن
    أحمد حسن
    أمير عيون القمر
    أمير عيون القمر

ذكر
    هوايتى : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Chess10
    مزاجي : نقاش عن الحجاب مع صور كاريكتير Busy10

مُساهمة من طرف أحمد حسن الإثنين أبريل 19, 2010 6:52 am

ربنا يهدينا أجمعين

فعلا أنا بجد مش عارف أقول إيه
    كيف يسمح أب شهم غيور بأن تخرج ابنته بهذا المظهر ?

وهوا يعلم تمام العلم بأثر ذلك علي الشباب
    وكيف تسمح البنت لنفسها بأن تستمتع بنظرات الشباب لجسدها الذي أعراه ما تلبس?

اما مسألة الحجاب الكاجوال فدا من رأي انه لا ينتمي للحجاب الشرعي بصله

مشكور يصاحبي علي الموضوع

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 2:05 pm